ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ

Δημήτρης Α. Σιδερής, ομ. καθηγητής καρδιολογίας, dimitrissideris.wordpress.com

Ναξιακά Γράμματα, Απρ-Ιούν 2021, 3.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ (10 Δεκεμβρίου 2020)                                           

Όχι, δεν είναι από την Κόρωνο. Όμως μας ενδιαφέρει, διότι αφορά την Οικουμένη ολόκληρη. Θα συζητήσω κάποια ζητήματα για τον ιό και την πανδημία που μας έχει αναστατώσει μέσα στο 2020.

Πανδημία. Επιδημία είναι μια λοιμώδης ασθένεια που εξαπλώνεται σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού μιας ευρύτερης περιοχής. Πανδημία είναι η επιδημία που έχει εξαπλωθεί σε ολόκληρη χώρα ή ευρύτερα σε χώρες γεωγραφικής περιοχής ακόμα και ηπείρους. Τα λεξικά δίνουν ποικίλους ορισμούς. Αν κάποιος θέλει να αποδείξει, ντε και καλά, πως δεν έχομε αυτή τη στιγμή μια πανδημία, είναι εύκολο. Θα ψάξει όλα τα λεξικά, και, δε γίνεται, θα βρει έναν ορισμό που δεν θα ταιριάζει απόλυτα σε όλα τα σημεία του με την τρέχουσα απειλή. Δεν πρέπει να συγχέεται η λοιμώδης ασθένεια με την αντίστοιχη πανδημία. Η νόσος οφείλεται σε κάποιο παράσιτο ή μικροοργανισμό, πρωτόζωο, μικρόβιο, ιό κλπ· κύρια αιτία όμως των επιδημιών είναι ο συνωστισμός των ανθρώπων. Για παράδειγμα, ο τυφοειδής πυρετός οφείλεται σε ένα μικρόβιο που καταπίνομε, τη σαλμονέλα. Όμως μια επιδημία από σαλμονέλες οφείλεται στο ότι μεγάλο πλήθος πίνει νερό ή τρώει από την ίδια πηγή που σκορπάει το μικρόβιο. Έτσι ενώ τα αντιβιοτικά που διαθέτομε σήμερα σκοτώνουν εύκολα τη σαλμονέλα και θεραπεύουν τον άρρωστο, η αντιμετώπιση της επιδημίας από σαλμονέλα απαιτεί κοινωνικά έργα, όπως κατασκευή υγιεινών τρόπων επισιτισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης κλπ. Γενικά, η νόσος είναι πρωτευόντως ατομικό και ιατρικό πρόβλημα, ενώ η πανδημία είναι κυρίως κοινωνικό πρόβλημα.

Κορωνοϊός. Αίτιο της τρέχουσας πανδημίας είναι ο κορωνοϊός, με επίσημο όνομα COVID-19. Είναι ένα μικρούτσικο μόριο ριβοζονουκλεϊνικού οξέος (RNA), πιο λεπτόσωμο κι από τις ακτίνες του φωτός, έτσι που κανένα μικροσκόπιο δεν μπορεί να τον κάνει ορατό. Κι όμως η σύγχρονη θαυμαστή τεχνολογία ενεργεί σαν ένας ιλιγγιώδης μεγεθυντικός φακός, κι έτσι, έμμεσα, τον “βλέπομε”. Τόσο μικρός είναι, που μπορεί να περάσει από οποιοδήποτε κενό βρει μπροστά του. Όμως είναι αριστοκράτης. Κυκλοφορεί μόνον εποχούμενος. Συνηθισμένα οχήματα που τον μεταφέρουν είναι τα σταγονίδια που εκπέμπουν οι φορείς του με το βήχα, το φτάρνισμα, το γέλιο, ακόμη και την απλή ομιλία. Και την πορεία αυτών των οχημάτων μπορεί να τη σταματήσει ένα κοινό πανάκι. Έξω από το σώμα των ζωντανών οργανισμών καταστρέφεται ο ιός μέσα σε λίγες ώρες ή έστω λίγες μέρες. Μέσα στο σώμα τους πολλαπλασιάζεται, έξω από αυτό πεθαίνει. Η νόσος από τον κορωνοϊό είναι συνήθως πολύ ελαφριά με πολύ μικρή θνητότητα. Ελάχιστοι δηλαδή από όσους μολύνονται πεθαίνουν. Επομένως ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΑΝΙΚΟΒΑΛΛΕΙ. Η θνητότητα από κορωνοϊό είναι μικρότερη από πολλές επιδημίες γρίπης, ή λίγο μεγαλύτερη από κάποιες άλλες. Έχει όμως μιαν ασυνήθιστα μεγάλη μεταδοτικότητα. Μέσα σε ελάχιστους μήνες ξαπλώθηκε σ΄ ολόκληρο τον πλανήτη. Αυτό σημαίνει ότι αιφνιδιάζει τις πολιτείες! Αν και η θνητότητα είναι πολύ χαμηλή, μέσα σε πολύ βραχύ διάστημα νοσούν μεγάλο πλήθος ατόμων και επομένως ο ολικός αριθμός εκείνων που θα πεθάνουν σε βραχύ χρόνο, η θνησιμότητα δηλαδή, είναι μεγάλος. Επομένως, ΔΕΝ ΕΦΗΣΥΧΑΖΟΜΕ. Τέλος, η μετάδοση μπορεί να γίνει από ασυμπτωματικούς φορείς. Βέβαια, καθώς δεν βήχουν ή φταρνίζονται, είναι λιγότερο επικίνδυνοι, αλλά δεν παύει να είναι δυνητικά επικίνδυνος μεταδότης καθένας που βλέπομε γύρω μας.

Αντιμετώπιση. Τελευταία φορά που η ανθρωπότητα αντιμετώπισε παρόμοια κατάσταση ήταν πριν από ένα αιώνα με την “ισπανική γρίπη” στην οποία πέθαναν μερικές δεκάδες εκατομμυρίων ανθρώπων, περισσότεροι από όσοι στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που μόλις είχε λήξει. Σήμερα, τα αντιβιοτικά που διαθέτομε μπορούν να αντιμετωπίσουν μικρόβια που βρίσκουν την ευκαιρία να ασκήσουν τη θανατηφόρο δράση τους στον εξασθενημένο οργανισμό. Ωστόσο, δεν μπορούμε να στηριζόμαστε σ΄ αυτά. Πρώτο, τα αντιβιοτικά, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν δρουν εναντίον των ιών. Δεύτερο, έχει γίνει αλόγιστη κατάχρησή τους. Μόλις νοιώσουμε λίγο πυρετό ζητάμε από το φαρμακοποιό ένα αντιβιοτικό. Εξάλλου, οι εκτροφείς ζώων τα χρησιμοποιούν κατά κόρον. Έτσι όμως είμαστε πια σήμερα μπροστά σε στρατιές μικροβίων που έχουν γίνει ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Και η δυνατότητα της τεχνολογίας να παραγάγει καινούργια φαίνεται να έχει κορεσθεί. Η χλωροκίνη, η κορτιζόνη και η κολχικίνη προσφέρουν βοήθεια που είναι στατιστικά σημαντική, αλλά ουσιαστικά πολύ μικρή. Στην πραγματικότητα είμαστε σχεδόν άοπλοι απέναντι στον εχθρό.

Πρόληψη. Καθώς δεν διαθέτομε φάρμακο που να σκοτώνει τον κορωνοϊό, η άμυνά μας είναι πρώτιστα προληπτική, που σημαίνει αφενός ενίσχυση της άμυνάς μας και αφετέρου παρεμπόδιση της μετάδοσης. Εμβόλια κατά του κορωνοϊού και μέτρα κατά της πανδημίας. Πολύ γενικά, η αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των εμβολίων έχει αποδειχθεί. Οι λοιμώδεις νόσοι, αν δεν σκοτώσουν το θύμα τους, το αφήνουν συνήθως με ανοσία που διαρκεί άλλοτε άλλο χρονικό διάστημα. Ο οργανισμός εκείνου που αρρωσταίνει βρίσκεται σε συναγερμό και αφενός επιστρατεύει ειδικά κύτταρα που τρώνε τους εισβολείς (φαγοκύτταρα) και αφετέρου παράγει ειδικές ουσίες, τα αντισώματα, που αναγνωρίζουν ειδικά ένα μόνο νοσογόνο παράγοντα και τον καταστρέφουν. Τα εμβόλια λοιπόν έχουν την ικανότητα να διεγείρουν τον οργανισμό να παραγάγει τις αμυντικές του δυνάμεις χωρίς να τον αρρωσταίνουν, προκαλώντας σπάνια κάποια μικροενόχληση, π.χ. πόνο στο μέρος της ένεσης, ή λίγα δέκατα, που μπορούν να διαρκέσουν λίγες μέρες. Η αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των εμβολίων γενικά έχει αποδειχθεί. Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός όλου του πληθυσμού της γης για την ευλογιά, εξαφάνισε αυτή τη μάστιγα που σκότωνε εκατομμύρια ανθρώπων και άλλους τους άφηνε ισόβια σημαδεμένους (“βλογιοκομμένους”). Η ιλαρά κόντευε να εξαφανισθεί κι αυτή, όταν πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες ένας Άγγλος ερευνητής, ο Wakefield, παρατήρησε ότι πολλά από τα παιδιά που είχαν εμβολιασθεί κατά της ιλαράς εμφάνισαν αυτισμό και κολίτιδα. Η εργασία του δημοσιεύθηκε στα πιο έγκυρα ιατρικά περιοδικά και από αυτά σε όλα τα λαϊκά μέσα ενημέρωσης. Το αποτέλεσμα ήταν ότι πολλοί γονείς αρνήθηκαν να εμβολιασθούν τα παιδιά τους. Και η ιλαρά που απουσίαζε για χρόνια πολλά από την Αγγλία έκανε την επανεμφάνισή της με ρυθμούς επικίνδυνους. Στο μεταξύ, 12 έτη μετά την πρώτη δημοσίευση, έγινε εξονυχιστικός έλεγχος στα δεδομένα της εργασίας του ερευνητή και βρέθηκε ότι τα στοιχεία του ήταν ψευδή, ενώ η έρευνά του είχε χρηματοδοτηθεί από δικηγόρους που ασκούσαν αγωγές εναντίον κατασκευαστών εμβολίων. Ο ίδιος το είχε αποσιωπήσει. Κατάλοιπο αυτής της ενέργειας ήταν ότι ξεκίνησε και απλώθηκε ένα κύμα εμβολιοφοβίας που συνεχίζεται ως σήμερα και αναπαράγεται με τη δύναμη της φήμης από τον ένα στον άλλο. Ο άλλος τρόπος πρόληψης είναι όχι κατά του κορωνοϊού, αλλά κατά της πανδημίας. Η πρόληψη γενικά έχει πολλαπλά και πολύπλοκα προβλήματα. Δεν υπάρχει ιατρική πράξη που να είναι 100% αποτελεσματική και 100% ασφαλής. Όταν είμαι άρρωστος και υποφέρω ή κινδυνεύω να πεθάνω, δέχομαι μια θεραπεία που είναι π.χ. αποτελεσματική στους 80 από τους 100 που τους εφαρμόζεται και επικίνδυνη σε 5 από τους 100. Όταν είμαι υγιής όμως, γιατί να δεχθώ τέτοιο κίνδυνο; Στην πρόληψη απαιτούμε αποτελεσματικότητα πάνω από 90% και κίνδυνο ασήμαντα μικρό. Μην παρασυρόμαστε, ωστόσο. Θα δεχόσαστε να πάρετε ένα φάρμακο που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ηπατική βλάβη και, ενδεχομένως θανατηφόρο δερματική βλάβη, όπως το σύνδρομο Stevens-Johnson και η τοξική νεκρωτική επιδερμόλυση; Ε, λοιπόν αυτό είναι η παρακεταμόλη, το Depon ή Panadol. Είναι όμως τόσο σπάνιες αυτές οι ανεπιθύμητες ενέργειες που, αν δεν υπάρχει ειδικός λόγος, δεν τις λογαριάζομε. Άλλο ένα πρόβλημα με την πρόληψη είναι ότι ο θεραπευόμενος γνωρίζει ότι ήταν άρρωστος, έγινε καλά με τη θεραπεία και ευγνωμονεί. Με την πρόληψη κανένας δεν γνωρίζει αν ωφελήθηκε. Μπορεί και χωρίς την προληπτική αγωγή να μην είχε ποτέ αρρωστήσει. Όλοι αυτοί οι ενδοιασμοί αφορούν κάθε είδους προληπτική ενέργεια και συνεπάγονται σοβαρά και δυσεπίλυτα πολιτικά προβλήματα. Επιτρέπεται η πρόληψη να είναι υποχρεωτική, δηλαδή με την αστυνομία; Απαιτώ ως πολίτης όλοι οι οδηγοί (ή τα αυτοκίνητά τους) να είναι ασφαλισμένοι. Η ασφάλειά τους ούτε τους ίδιους προφυλάσσει ούτε εκείνους που μπορούν να τους προκαλέσουν ζημιά από ατύχημα. Αν όμως συμβεί ατύχημα, απαιτώ να μπορεί να μου αποκατασταθεί η βλάβη ή να αποζημιωθώ, έστω και αν ο αίτιος δεν έχει τα οικονομικά μέσα. Εδώ και 7 δεκαετίες δεν έχομε πόλεμο με κανέναν. Όμως απαιτώ όλοι οι Έλληνες πολίτες να υπηρετούν μια στρατιωτική θητεία και να θυσιάζουμε μεγαλύτερο ποσοστό του προϋπολογισμού μας από κάθε άλλη χώρα στην Ευρώπη για αμυντικές δαπάνες. Κι αν δεν γίνει ποτέ πόλεμος; Να πάνε όλες αυτές οι θυσίες στράφι; Όπως είπαμε παραπάνω, ένα πανάκι μπορεί να ανακόψει την πορεία των κορωνοϊών. Τα γενικά μέτρα κατά της πανδημίας που είναι αερομεταφερόμενη αφορούν αφενός την υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους και αφετέρου την τήρηση αποστάσεων μεταξύ όλων. Αυτά, ιδίως το τελευταίο, έχουν κόστος μεγάλο και όχι μόνο οικονομικό.

Η μάσκα ανακόπτει το μεγαλύτερο μέρος (όχι το σύνολο) των ιών που διασπείρουν γύρω τους οι φορείς. Παράλληλα, αν φορώ και εγώ μάσκα, εμποδίζεται η είσοδος μέσα μου του μεγαλύτερου μέρους (όχι του συνόλου) των ιών, που μεταφέρονται στον αέρα. Αν φορούμε και οι δύο, έχω ασφάλεια για τη μετάδοσή του πολλαπλάσια. Αν τηρούμε και κάποιες αποστάσεις μεταξύ μας, τα σταγονίδια που τους μεταφέρουν προλαβαίνουν, πριν φθάσουν από τον ένα στον άλλο, να πέσουν στο έδαφος, όπου, μετά από λίγο θα έχουν αυτοεξουδετερωθεί.

Μια επιδημία σταματά αυτόματα, όταν έχουν αποκτήσει ανοσία περίπου 70% του πληθυσμού. Αυτή είναι η “αγελαία ανοσία”. Ακόμη και χωρίς ανοσία τότε, κάποιος είναι μάλλον ασφαλής, διότι οι πιθανότητες να συναντήσει ένα φορέα είναι πολύ λίγες. Μη βρίσκοντας ξενιστές που να τους συντηρούν, πεθαίνουν οι ιοί και η επιδημία εξαφανίζεται. Στην παρούσα περίπτωση, αν περιμένουμε να αποκτήσουν φυσική ανοσία τέτοια ποσοστά, θα πρέπει να αρρωστήσουν περί τα 7 εκατομμύρια του Ελληνικού πληθυσμού που σημαίνει πως σε βραχύ χρονικό διάστημα θα έχουμε γύρω στους 70 000 θανάτους. Δεν μπορούμε να περιμένουμε την αγελαία ανοσία. Μένει να προκαλέσουμε ανοσία σε >70% του πληθυσμού με εμβολιασμό.

Η εξασφάλιση ικανοποιητικής αποτελεσματικότητας και ασφάλειας για ένα φάρμακο απαιτεί κανονικά έρευνα για >10 χρόνια περίπου. Εμβόλια για τον κορωνοϊό, κάτω από τη διεθνή πίεση, παρασκευάσθηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Δικαιολογημένα λοιπόν διστάζουν κάποιοι. Ωστόσο, οι ανεπιθύμητες ενέργειες από αυτής της φύσης τις ιατρικές επεμβάσεις εμφανίζονται αμέσως ή το πολύ σε λίγες μέρες από την εφαρμογή τους. Χρόνιες ανεπιθύμητες ενέργειες δεν υπάρχουν. Μπορεί όμως να μη δέχομαι ούτε αυτές τις ελάχιστες ανεπιθύμητες ενέργειες και να αρνούμαι. Έχω το δικαίωμα; Και τώρα φθάνομε στην πολιτική διάσταση και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ατομικά δικαιώματα. Άμεση συνέπεια των φυσικών νόμων είναι η ιατρική δεοντολογία, που δεν επιτρέπει να γίνεται οποιαδήποτε ιατρική πράξη σε κάποιον, αν αυτός την αρνείται. Έρχονται και τα ανθρώπινα δικαιώματα, που εξελίχθηκαν από τη Γαλλική Επανάσταση, κατοχυρώθηκαν παγκόσμια από τον ΟΗΕ το 1949, εξειδικεύθηκαν παραπέρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και έχουν περιληφθεί στο Σύνταγμά μας. Ως ποιο σημείο όμως τα ανθρώπινα δικαιώματα σταματούν την κοινωνική δράση πάνω στο άτομο; Αν βλέπω κάποιον να προσπαθεί να αυτοκτονήσει, θα τιμωρηθώ αν προσπαθήσω να τον σώσω, μολονότι ο ίδιος θέλει να πεθάνει; Ο ιατρός επιτρέπεται να εφαρμόσει βίαια τεχνητή σίτιση σε κάποιον που κάνει απεργία πείνας; Και, καθαρά πολιτικά, αν κάποιος απειλεί τους άλλους κρατώντας ένα πιστόλι ή μεταφέροντας και διασπείροντας κορωνοϊούς, επιτρέπεται να εφαρμόσω βία πάνω του για να προφυλάξω το κοινό; Στο προφανές δίλημμα οι σοφοί πρόγονοί μας πήραν σαφή θέση. Το συμφέρον της πολιτείας είναι πάνω από το συμφέρον του ατόμου. “Εἰ γὰρ καὶ ταυτὸν ἐστιν (τἀνθρώπινον ἀγαθὸν) ἑνὶ καὶ πόλει, μεῖζον γε καὶ τελειότερον τὸ της πόλεως φαίνεται καὶ λαβεῖν καὶ σώζειν“, λέει ο Αριστοτέλης. Υπάρχουν πολλοί – και δεν έχουν πολύ άδικο – που θεωρούν ότι αυτή η άποψη ανοίγει το δρόμο στον ολοκληρωτισμό. Ευχαρίστως θα συμφωνούσαν ο N. Machiavelli, o A. Hitler ή ο И. Ста́лин. Όμως ο Αριστοτέλης άφηνε να εννοηθεί ένα όριο. Ότι ο εξαναγκασμός θα γίνεται από μια εξουσία που εκφράζει το σύνολο του λαού με νόμο διατυπωμένο εκ των προτέρων και όχι ειδικά γι΄ αυτό. Τέτοιος νόμος οφείλει να έχει ψηφισθεί από μια βουλή αποτελούμενη από κληρωμένους “ενόρκους”, με ίσες πιθανότητες συμμετοχής όλων, και όχι από βουλευτές προεπιλεγμένους από τα κόμματα, που εμείς απλώς διαλέξαμε κάποιους από αυτούς. Και πάλι ο Σταγειρίτης ήταν σαφής. Στη δημοκρατία οι άρχοντες κληρώνονται, στην ολιγαρχία εκλέγονται. Και η επιλογή μεταξύ προεπιλεγμένων είναι επικίνδυνη. “Λέγω  δ΄  οἷον  δοκεῖ  δημοκρατικὸν  μὲν  εἶναι  τὸ  κληρωτὰς  εἶναι  τὰς  ἀρχὰς, τὸ  δ΄  αἱρετὰς  ὀλιγαρχικὸν” και “χει δ κα περ τν αρεσιν τν ρχόντων τ ξ αρετν αρετούς πικίνδυνον“. Στο παρόν πρόβλημα πρέπει να αποβλέπει ειδικός νόμος. Π.χ. αν κάποιος αρνείται τον εμβολιασμό, τίθεται σε τακτική υποχρεωτική παρακολούθηση, και, μόλις γίνει θετικός, απομονώνεται σε καραντίνα. Η πολιτική διάσταση του προβλήματος οδηγεί σε πολώσεις, στις οποίες ο ένας επιρρίπτει ευθύνες στον άλλον, αντί να συσκέπτονται πώς να αντιμετωπισθεί η κατάσταση. Οι κυβερνήσεις ενοχοποιούν τους πολίτες και οι αντιπολιτεύσεις τις κυβερνήσεις. Σε όλα αυτά, το γεγονός ότι πίσω από αυτές τις υποθέσεις διακυβεύονται αναγκαστικά γιγάντια συμφέροντα, αυξάνει τη δυσπιστία. Οι φαρμακοβιομηχανίες και οι παραγωγοί ειδών υγιεινής θα γίνουν πάμπλουτοι. Οι λοιπές οικονομικές μονάδες θα αναστενάξουν ή θα πτωχεύσουν από τα μέτρα που θα ληφθούν. Εξάλλου, όπως αναφέρθηκε, μήπως αυτή είναι η απαρχή για να μας εθίσουν στη χειραγώγηση; Και κάτι άλλο. Όταν αντιμετωπισθεί αυτή η πανδημία, άλλη θα εμφανισθεί, διότι η κύρια αιτία των επιδημιών είναι ο συνωστισμός. Η μακρόπνοη λύση είναι λοιπόν η αραίωση του πληθυσμού. Η ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων και η κατοίκηση των ερημωμένων τόπων μας, ιδίως νησιών, θα είναι σωτήρια. Τα σχεδόν 6000 νησιά και βραχονησίδες μας (διψήφιος αριθμός κατοικημένα) διαθέτουν άφθονη φυσική και βιολογική ενέργεια, ήλιο, ανέμους, κύματα, θαλασσοκαλλιέργειες κλπ. Ξεκινώντας από υποχρεωτική εργασία, όπως με εκείνους που υπηρετούν τη θητεία τους, σαν την παλιά ΜΟΜΑ, θα δημιουργηθεί η υποδομή, για να ενδιαφερθεί τότε το ιδιωτικό κεφάλαιο να επενδύσει και οι άνεργοι να βρουν δουλειά. Και όσοι κακόβουλοι αμφισβητούν την Ελληνικότητα αυτών των τόπων θα τους βρουν κατοικημένους, με οικονομική δραστηριότητα και επομένως με υφαλοκρηπίδα. Παράλληλα, θυμίζω πως, αν ό μη γένοιτο υπάρξει ένας πόλεμος, με τη διακοπή των συγκοινωνιών που συχνά τον συνοδεύει, κινδυνεύουν οι πυκνοκατοικημένες πόλεις. Αυτές δεν παράγουν τίποτε, μόνο καταναλώνουν. Ειδικότερα, ως προς τις επιδημίες, ένα νησί έρχεται σε επικοινωνία με τον έξω κόσμο σε συγκεκριμένη ώρα, επομένως είναι εύκολο να ελέγχονται οι προσερχόμενοι. Από την άλλη, είναι επίσης εύκολο να απομονωθεί σε καραντίνα, αν παρουσιασθούν κάποια κρούσματα, χωρίς να αναστατωθεί όλη η χώρα. Σε μια σωστή οργάνωση, τα κεφαλονήσια, π.χ. η Νάξος για τα γύρω νησιά, οφείλουν να είναι οργανωμένα με άρτια εξοπλισμένες ΜΕΘ και προσωπικό για να αντιμετωπίζουν τους ασθενείς επιτόπου, χωρίς καθυστερήσεις και χωρίς να επιβαρύνονται μετακινήσεις με ελικόπτερα.

Θρησκευτικοί ενδοιασμοί. Για τους πιστούς, οι ιεροί χώροι είναι ασφαλείς, διότι τους προστατεύει ο Θεός. Οι φυσικοί νόμοι αποτελούν την έκφραση της βούλησης του Θεού. Η παραβίασή τους είναι αδύνατη. Εκείνος δεν επιτρέπει να παραβιάζεται η βούλησή Του. Όταν συμβαίνει κάτι που φυσικά είναι απίθανο να συμβεί, αυτό είναι θαύμα. Αν τραβώ κλήρο προσευχόμενος να εξαγάγω το 11 από ένα απέραντο σακούλι που έχει μέσα όλους τους αριθμούς ως το άπειρο, αυτό είναι ΑΠΙΘΑΝΟ. Κάποιος αριθμός όμως θα βγει. Γιατί όχι το 11; Ε, λοιπόν, αν γίνει έτσι, αυτό είναι θαύμα, που θα οφείλεται στην πίστη μου και, στην επιμονή μου, λόγω αυτής, να συνεχίζω την αναζήτηση ώσπου να τραβήξω τον επιθυμητό αριθμό. Αν όμως βγάλω το 11 από ένα σακούλι που έχει μέσα τους αριθμούς 1 ως 10, αυτό είναι ΑΔΥΝΑΤΟ και πρόκειται όχι για θαύμα, αλλά για απάτη, για αγυρτεία, που οφείλεται όχι σε θρησκευτική πίστη, αλλά σε διαβολική μαγεία. Οι πιστοί λοιπόν και οι ιερείς πρέπει να τηρούν τους κανόνες υγιεινής, συμπεριλαμβάνοντας την απολύμανση του κουταλιού της Αγίας Κοινωνίας, από τον ένα στον άλλο. Αν είναι πραγματικά πιστοί, θα προσεύχονται στον Ύψιστο για επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος σε εκείνους που, αρμόδιοι, σκέφτονται και εισηγούνται και σε εκείνους που παίρνουν τις δέουσες αποφάσεις. Ο Κύριος, με τέτοια ομαδική προσευχή του πληρώματος της εκκλησίας, ίσως ευδοκήσει να φωτίσει εκείνους που πρέπει.

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ (1η Μαρτίου 2021)

Από τότε που γράφτηκε το πρώτο μέρος ως σήμερα υπήρξαν ραγδαίες εξελίξεις.

1. Η δυσοίωνη πρόβλεψη για συνέχιση πανδημιών επαληθεύθηκε.

2. Η ευοίωνη πρόβλεψη για παραγωγή εμβολίων επαληθεύθηκε

3. Η φοβία για μια νόσο με μικρή θνητότητα γιγαντώθηκε. Οι υποψίες ότι πίσω από αυτή τη φοβία κρύβονται συμφέροντα της βιομηχανίας υγείας και της πολιτικής ενισχύθηκαν. Ήδη εκδηλώθηκε η αισχροκέρδεια των παραγωγών εμβολίων. Ήδη εκδηλώθηκαν οι πολιτικές προσπάθειες για ενίσχυση της φίμωσης και χειραγώγησης του πληθυσμού.

4. Η συνωμοσιολογία γιγαντώθηκε. Αμφισβητήθηκε ο ιός ως αιτία θανάτου. Αν κάποιος με διάσπαρτο καρκίνο προσβληθεί από COVD-19 και πεθάνει, γιατί αιτία του θανάτου είναι ο κορωνοϊός και όχι ο καρκίνος; Μα ο θάνατος έχει πιθανότητες 100% σε όλους μας, χωρίς σφάλμα, απλώς επειδή ζούμε. Έτσι κι αλλιώς πεθαίνομε. Αιτία θανάτου είναι ο παράγοντας, όχι που συνεπάγεται, αλλά που επισπεύδει την έλευση του θανάτου. Ο εκατόχρονος που αρρώστησε με τη νόσο και πέθανε, είχε αιτία θανάτου τον κορωνοϊό, όχι τα γηρατειά. Αμφισβητήθηκε η ύπαρξη πανδημίας. Όμως πάνω από ένα εκατομμύριο θάνατοι διάσπαρτοι σε όλο τον πλανήτη είναι πανδημία. Η υποψία πως πίσω από τη συνωμοσιολογία που αμφισβητεί τα επίσημα δεδομένα κρύβονται συμφέροντα της λοιπής οικονομίας και των πολιτικών, μεγαλώνει, καθώς μάλιστα πολλοί από τους προαγωγούς της αποδεικνύονται φορείς νεοφασιστικών (ή νεοκομμουνιστικών) ιδεών.

5. Η παραπλανητική προσπάθεια να εκτραπεί η προσοχή από τη λήψη μέτρων κατά της πανδημίας στην αναζήτηση εκείνων που, υποτίθεται, την προκάλεσαν, όπως της Κίνας με τη συνενοχή του ΠΟΥ, έπεσε στο κενό. Διεθνείς παρατηρητές δεν βρήκαν κανένα σχετικό στοιχείο.

6. Καμιά συζήτηση δεν έχει γίνει για αραίωση του πληθυσμού. Αυτή συνεπάγεται αποκέντρωση της οικονομίας και δεν συμφέρει κανένα οικονομικό ή πολιτικό παράγοντα. Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να πρωτοτυπήσει, διότι δεν υπάρχει άλλη χώρα πιο ιδανική για αποκέντρωση, ώστε να την αντιγράψει, αφού διαθέτει η ίδια σωρεία νησιών και ορεινών όγκων δίπλα σε αστικές περιοχές όσο καμιά άλλη χώρα.

7. Φυσικά, καμιά συζήτηση δεν έχει γίνει για εγκατάσταση δημοκρατίας, που, όπως αναφέρθηκε, κριτήριό της δεν είναι ούτε η ελευθερία, ούτε η ισότητα, ούτε η ελευθερία έκφρασης, ούτε η διαφάνεια, ούτε η αρχή της πλειοψηφίας, ούτε τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά ένα μόνο: η κλήρωση των αρχόντων στις εξουσίες που δεν απαιτούν παρά μόνο εντιμότητα και κοινό νου. Αυτές οι δύο ιδιότητες, ως γνωστό, είναι εξίσου κατανεμημένες σε (ή λείπουν εξίσου από) όλους, ανεξάρτητα από καταγωγή, φύλο, θρησκεία, πλούτο, εκπαίδευση κλπ. Η αλληλοσπαρασσόμενη πολιτικο-οικονομική ολιγαρχία που μας κυβερνά αντιδρά ομόφωνα στην εκχώρηση μέρους της εξουσίας της στο σύνολο του λαού.

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ (21η Μαΐου 2021)

Το  σίριαλ συνεχίζεται. Ολένα περισσότερες παραλλαγές του κορωνοϊού εμφανίζονται. Από την άλλη, ο εμβολιασμός προχωρεί κανονικά σε όλο περισσότερα άτομα και περιορίζει τη μεταδοτικότητα. Ήδη σήμερα ανακοινώθηκε παρασκευή αντιιικού φαρμάκου που σκοτώνει τον κορωνοϊό. Στο μεταξύ έχει αναφυεί το δίλημμα της κατάργησης της πατέντας για τα εμβόλια. Η κατάργησή της θα μειώσει την τιμή του εμβολίου και την κερδοφορία των μεγαλο-φαρμακευτικών βιομηχανιών. Από τη μια δεν επιτρέπεται η υγεία να είναι προνόμιο κάποιας τάξης, ενώ μάλιστα, η εξάλειψη της πανδημίας απαιτεί προστασία όχι μόνο των πλουσίων, αλλά όλων . Από την άλλη, αν δεν υπήρχε τέτοια κερδοσκοπία, δεν θα είχαμε τόσο σύντομη παρασκευή των εμβολίων. Τέλος, η συζήτηση για άρση της πατέντας στα εμβόλια που έχουν παρασκευασθεί στη Δύση χάνει τη σημασία της, αν την καταργήσουν τα εμβόλια από τη Ρωσία και την Κίνα. Η πολιτική σημασία στη λήψη αποφάσεων προκύπτει και πάλι.

ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ (27 Ιουνίου 2021)

Καθώς το σίριαλ της πανδημίας συνεχίζεται εξακολουθεί να εκσυγχρονίζεται και το παρόν άρθρο ώσπου να δημοσιευθεί. Το τελευταίο (ελπίζεται) μέρος του αφιερώνεται στη μεταφυσική. Η πανδημία οφείλεται στη βούληση του Θεού (ή της Φύσης) να τιμωρεί τους παραβάτες των νόμων Του(ης). Στην αρχική φάση έπληττε ιδιαίτερα άτομα μεγάλης ηλικίας, επειδή η ανθρωπότητα άρχισε να επιβιώνει πέρα από τα όρια που επέτρεπαν οι καθιερωμένοι “φυσικοί” νόμοι. Με τις τελευταίες μεταλλάξεις και τα νεότερα στελέχη, που εμφανίζονται, η Φύση (ή ο Θεός) διαμέσου της πανδημίας τιμωρεί τους ανοήτους, αυτούς που αρνούνται να εμβολιαστούν.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s