ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Δημήτρης Α. Σιδερής, ομ. καθηγητής καρδιολογίας, dimitrissideris.wordpress.com

Πρωινός Λόγος, Τρίκαλα, 24 Σεπτεμβρίου 2020

Κορωνoϊός. Διαβαίνουν από το νου μου περίεργες σκέψεις. Μια είναι η λογική, στερεωμένη στην επιστημονική διασταύρωση υπόθεσης με παρατήρηση, θεωρίας με εμπειρία, νοητού με αισθητό. Είναι η πιο αξιόπιστη αλήθεια και η σωστή πολιτική στηρίζεται πάνω σ΄ αυτήν. Η άλλη είναι η συναισθηματική, στερεωμένη πάνω σε πίστεις άλλοτε συγκεκριμένες, όπως οι θρησκευτικές, και άλλοτε ασαφείς, που κυρίως αμφισβητούν, σαν τις συνωμοσιολογίες, τις όποιες αλήθειες και δύσκολα περιγράφονται. Διότι στην περιγραφή χρησιμοποιούμε λέξεις, έννοιες, τα στοιχεία της λογικής που ποτέ δεν μπορεί να εκφράσει άμεσα το συναίσθημα. Αυτό εκφράζεται με κλάμα, γέλιο, μορφασμούς, βογγητό κ.λπ, όχι με μέρη του λόγου. Για τον κορωνoϊό που λέγαμε. Υπάρχουν οι επιστημονικές στρατηγικές, τα εμβόλια, αντιιικά φάρμακα, και γενικότερα αντιεπιδημικά μέτρα, μάσκες, πλύσιμο χεριών, αποστάσεις, αραίωση του πληθυσμού. Και κυκλοφορούν ευρέως οι ανόητες, πολλές φορές επικίνδυνες, παραπληροφορίες: “Μην ακούτε, απλώς κάποιοι θέλουν να πλουτίσουν σε βάρος του λαού η θέλουν να μας υποδουλώσουν…” κοκ. Δεν συγκρίνεται η θελητή ή αθέλητη βλακεία με τη λογική. Αλλά, μην την πετάτε στα σκουπίδια. Όλες οι επιστήμες στηρίζονται σε αξιώματα, αναπόδεικτες αρχέγονες πίστεις που οι επιστήμονες συχνά τις ξεχνάμε. Το ότι από ένα σημείο εκτός ευθείας μόνο μία παράλληλος άγεται οδήγησε στο αξιοθαύμαστο γεωμετρικό οικοδόμημα του Ευκλείδη που έλυνε τα προβλήματά μας στην επιπεδομετρία για 2000 χρόνια, ώσπου παρουσιάσθηκαν οι μη Ευκλείδειες γεωμετρίες που λύνουν ευκολότερα κάποια προβλήματα, ανύπαρκτα τον καιρό του μεγάλου σοφού, όπως τα ταξίδια σε όλο τον πλανήτη. Και η διατήρηση ξέχωρα της ύλης και της ενέργειας (Μηδέν ἐκ τοῦ  μὴ  ὂντος γίγνεται, μηδὲ  εἰς τὸ  μὴ  ὂν φθείρεται, Δημόκριτος) έπρεπε να τροποποιηθεί με την εξίσωση E=mc2 (A.Einstein). Για τον κορωνoϊό η σωστή στρατηγική είναι αυτή που υιοθετήθηκε ως τώρα από την κυβέρνησή μας. Είναι όμως αυτή η σωστή πολιτική; Τα μέτρα που πάρθηκαν στενεύουν απίστευτα την οικονομία μας και μας περιμένει ίσως κάποιος λιμός με θνησιμότητα που κανένας δεν ξέρει αν θα είναι μικρότερη ή μεγαλύτερη από του λοιμού.

Να φύγω όμως από την πανδημία που, με τις αναγκαστικά ελλιπείς γνώσεις που έχομε δεν ξέρομε ποιο είναι το σωστό. Η τέχνη μας μεταφέρει πληροφορίες “αλήθειας” ανεκτίμητες. Τι θα ξέραμε για τον Τρωικό πόλεμο χωρίς το αριστούργημα που λέγεται Ιλιάδα; Ακόμη κι αν τυχαία ανακαλύπταμε τα ερείπια της Τροίας, τι θα ξέραμε; Ο πολύς κόσμος που έχει ακούσει για το Ναπολέοντα, ξέρει ό,τι έχει διαδοθεί από τα μυθιστορήματα του V.Hugo και του Л.Толсто́й, ακόμη κι αν δεν έχει διαβάσει τους Αθλίους και το Πόλεμος και Ειρήνη. Κανένας, εκτός από τους ιστορικούς, δενέχει εντρυφήσει στα τεκμήρια που έχουν ανακαλύψει και αποκαλύψει στις αραχνιασμένες βιβλιοθήκες. Τους ιστορικούς ελάχιστοι τους διαβάζουν. Όλο το μυθολογικό οικοδόμημα της εθνικής μας ταυτότητας στηρίζεται στην ιστορία του Κ.Παπαρρηγόπουλου. Πόσοι από εμάς έχομε διαβάσει την πολύτομη ιστορία του; Και παραπέρα. Παρατηρώντας προσεκτικά τα έργα του Μιχαήλ Αγγέλου στην Cappella Sistina, θα μείνει κάποιος έκθαμβος από τις ακριβέστατες ανατομικές λεπτομέρειες που περιέχουν τα σώματα των ανθρώπων, ακόμη και εσωτερικών οργάνων, όπως ο εγκέφαλος. Πώς τα ήξερε και τα ζωγράφισε, αφού στην εποχή του απαγορεύονταν οι νεκροτομές; Το αίνιγμα έχει λυθεί. Στα νιάτα του για ένα διάστημα είχαν επιτραπεί οι νεκροτομές και ο νεαρός μαθητευόμενος είχε σχεδιάσει ό,τι έβλεπε. Τις απεικονίσεις των ζωγράφων όμως γνωρίζομε οι περισσότεροι μάλλον παρά τα χοντρά βιβλία της Ανατομικής. Και τις στροβιλώδεις ροές των ανέμων που μόλις το 2004 άρχισαν να μελετώνται συστηματικά από τους επιστήμονες, τις είχε αποτυπώσει ο V.Van Gogh στην “αστερόεσσα νύχτα”, έχοντας δει τέτοιες δίνες από σκόνη και αέρια, που μελέτησαν με υπερτηλεσκόπια οι επιστήμονες το 2014. “Δεν ξέρω την ιστορία όπως οι δάσκαλοι από τα βιβλία. Την ξέρω όπως την λέει ο τόπος και τα τραγούδια του. Η ιστορία είναι άνεμος που την καταλαβαίνεις όταν την ανασαίνεις” έλεγε ο δικός μας Θεόφιλος.

Προσοχή! Οι αποφάσεις των πολιτικών στηρίζονται σε συμφέροντα. Είναι η βούληση των αρχόντων. Η βούληση των αρχόντων οφείλει να μην έρχεται σε αντίθεση με τα επιστημονικά, σκληρά, αξιόπιστα, τεκμηριωμένα, επιστημονικά δεδομένα. Δεν μπορεί όμως να στηρίζεται αποκλειστικά σε αυτά. Οφείλει να λαβαίνει υπόψη της και το συναίσθημα και, προπάντων, τη βούληση των πολιτών. Το συναίσθημα του λαού εκφράζεται τις περισσότερες φορές ανορθόδοξα και συχνά καταστροφικά. Είναι οι εκδηλώσεις του όχλου. Ο όχλος αποτελείται από επιλεγμένα άτομα. Μετέχουν όσοι θέλουν και όχι υποχρεωτικά όλοι (ή ένα υποχρεωτικά, μαθηματικά τυχαίο δείγμα τους)! Συναθροίζονται και ακούν κάποιο δημαγωγό που, αντί διαλόγου και διαβούλευσης, προβάλλει συνθήματα. Σήμερα δεν χρειάζεται καν να μαζευτούν στον ίδιο τόπο. Η παραπληροφόρηση φθάνει τηλεκατευθυνόμενη σ΄ αυτούς. Αντίθετα, ο δήμος μετέχει υποχρεωτικά ολόκληρος, πλούσιοι και φτωχοί, ευγενείς και πληβείοι, μορφωμένοι και αμόρφωτοι, όλοι! Διαβουλεύονται, όχι μόνο ακούν, αλλά και υποχρεώνουν τους επαΐοντες να απαντούν σε ερωτήσεις τους. Και τότε παίρνουν τις αποφάσεις τους. Η επιστημονική αλήθεια δεν είναι σημείο, αλλά περιβάλλεται από μια άλω σφάλματος, που προσπαθεί διαρκώς η επιστήμη να μετρήσει και να περιορίσει. Μέσα σ΄ αυτή τη σφαλερή άλω, ο δήμος πρέπει να πάρει τις δικές του αποφάσεις, κατά τη βούλησή του, και σ΄ αυτές να στηριχθούν οι κυβερνήσεις. Τα οφέλη από μια επιτυχημένη απόφαση τα αποκομίζουν οι κυβερνήτες, τις ζημίες όμως από μια αποτυχημένη απόφαση, τις επωμίζεται ο λαός.

Η ιστορία συνεχίζεται. Τη μελετούν οι επιστήμονες ιστορικοί. Η αντιπαλότητα όμως μεταξύ Εβραίων και Αράβων διαιωνίζεται διότι πιστεύουν πως η ευλογημένη γη που χάρισε ο Θεός στον Αβραάμ από το Νείλο στον Ευφράτη ανήκει στους απογόνους του και κανένας δεν ξέρει αν νόμιμος διάδοχός του ήταν ο πρωτότοκος Ισμαήλ από την παλλακίδα την Άγαρ ή ο δευτερότοκος Ισαάκ από τη νόμιμη σύζυγο τη Σάρα. Και η αντιμετώπιση των Αφρικανών, ως “αράπηδων” για να μας κάνουν αέρα, δεν στηρίζεται σε κάποια αντικειμενική απόδειξη κατωτερότητάς τους, αλλά στο Νώε, που όταν ο πρόγονός τους, τρίτος γιος του, ο Χαμ, δεν καλοδέχθηκε το μεθύσι του, τον καταράσθηκε να είναι δούλος των αδελφών του, του Σημ, πατριάρχη των Ασιατών και του Ιάφεθ, πατριάρχη των Ευρωπαίων.

Η άλω με το επιστημονικό σφάλμα διαρκώς στενεύει. Και οι αποφάσεις των κυβερνήσεων οφείλουν να κινούνται στα πλαίσιά του. Όμως σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να αγνοούν το λαϊκό συναίσθημα και τη λαϊκή βούληση. Αν αυτά δεν εκδηλώνονται δημοκρατικά, θα εκδηλωθούν οχλοκρατικά.

2 thoughts on “ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

  1. Πολύ ωραία μας τα λέτε, δάσκαλέ. Σε ωραία γλώσσα – ότι την αιρετική σου – με ωραία και πειστική επιχειρηματολογία!

    Like

  2. “… Για τον κορωνoϊό που λέγαμε. Υπάρχουν οι επιστημονικές στρατηγικές, τα εμβόλια, αντιιικά φάρμακα, και γενικότερα αντιεπιδημικά μέτρα, μάσκες, πλύσιμο χεριών, αποστάσεις, αραίωση του πληθυσμού.” Έτσι ακριβώς είναι, όμως το ζήτημα της πανδημίας δεν δικαιολογείται και αυτό δημιουργεί τα διάφορα σενάρια τα οποία κακώς ονομάζονται συνωμοσιολογίες ενώ θα έπρεπε να είναι ζητήματα προς διερεύνηση από τη δικαιοσύνη με τεκμηριωμένες απαντήσεις αν είναι αληθή ή όχι και τέλος πάντων να τεκμηριώσουν την πανδημία. Σε αυτό έρχεται και η κατάργηση της συνταγματικά κατοχυρωμένης ελευθερίας του ατόμου όταν ο νόμος επιβάλλει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό ή την υποχρεωτική χρήση της μάσκας ή την υποχρεωτική καραντίνα νοσούντων και μη. Το θέμα της πανδημίας είναι έωλο από το γεγονός ότι από την κοινή γρίπη έχουμε περισσότερους από 1000 νεκρούς κατ’ έτος και σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν φθάσει τις 4000 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ενώ στην περίπτωση του κορωνoϊού, μέχρι στιγμής έχουμε 369. Αυτό μπορεί επίσης να συγκριθεί με το μέσο όρο θανάτων από όλες τις αιτίες του 2018 που είναι 330 ανά ημέρα, πάλι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Συνεπώς κάτι δεν πάει καλά σε επίπεδο εξουσίας.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s